N.B.Testi e immagini sono riprodotti grazie all'autorizzazione di autori e proprietari; non possono pertanto essere riprodotti in forma integrale o parziale senza indicarne espressamente la fonte e senza preventiva autorizzazione a giocotarocchisicilia@gmail.com

RENAISSANCE TAROT BETWEEN MILAN AND FERRARA

BY CRISTINA DORSINI

English Abstract

Under the Visconti and the Sforza, Milan was one of Italy’s political and cultural hubs. A wealthy, magnificent capital with an exceptionally dense population, Milan was probably Europe’s second largest and most populated city, at the crossroads of the routes connecting France with Venice and Northern Europe with Rome (then under papal rule).

 

Hence the two families’ eagerness to patronise the arts, which made Milan a key landmark in Italy’s artistic panorama. The handing over of power by the Visconti to the Sforza, in the mid-15th century, coincided with the transition from the International Gothic to the Humanistic world.

 

In the first half of the 15th century, in fact, the expression ouvrage de Lombardie had come to signify an object of refined workmanship, expressing an exquisite courtly taste: this was with particular reference to illumination and goldsmithy. The 14th and 15th centuries were among the most extraordinary in the history of Milan and Lombardy: they have been celebrated by historians and set into the collective memory as a sort of Golden Age, the first time a courtly civilisation had achieved a European scope.

 

The other important Italian court was that of the Este in Ferrara, one of the most lively in Central-Northern Italy even since the end of the 14th century: a unique, original milieu where the medieval chivalric traditions were kept alive by being mingled and reinterpreted in light of the new Humanistic and Renaissance tastes and trends. At a time when the Seignories expected artists to praise their territory and their good government, Ferrara’s rulers showed great attention to literature and the arts.

 

At both the Ferrara and the Milan courts it was customary to produce tarot cards. These reflected the different cultural interests of the two courts: while the Milanese cards display a classical, elegant, refined taste permeated with Christian allegories, the Ferrarese ones are inspired to the Greek world, rich in symbolism, astrology and alchemy. Formats differ too: Milanese decks tend come in the same size, and are sometimes based on recycled cards. There were workshops, such as the Zavattari's, where several sets were produced for the Sforza court, modelled on the Visconti Sforza tarot deck. Other playing-card artists were Michelino da Besozzo and Bonifacio Bembo. The cards had punched gold or silver backgrounds, where the images were drawn rather than engraved, and then painted in tempera applied with the tip of the brush. The characters depicted show the clothes and fashions of the Milanese late-Gothic society.

 

In Ferrara, the tarot painters were Jacomo Guerzo, Iacopo di Bartolomeo Sagramoro, Gherardo da Vicenza, beside some better-known names, such as Cosmè Tura or Andrea Mantegna, who created the more important sets. All known Ferrarese decks differ from one another in concept, contents and technique: different artists, different formats.

 

Clicca l'immagine per accedere alla Scheda del Registro delle Eredità Immateriali:

Link al Documento prodotto dal Comune di Tortorici per la richiesta di iscrizione al REIS regionale, purtroppo prodotto 'depredando' da parte della curatrice del testo intere pagine del nostro sito e del libro 'I Tarocchi Siciliani di Mineo" anche senza alcuna rielaborazione, evitando di citare gli autori (Salvatore Bonaccorsi e, per il Glossario del Gioco dei Tarocchi Siciliani, insieme a me il Dott.Marcello Gennaro) ed il sito almeno quale fonte delle informazioni. Non si tratta di una pubblicazione quindi l'amarezza per la cosa non avrà ricadute legali ma siamo almeno lieti di essere stati utili, benché non riconosciuti, alla documentazione dell'importanza della valorizzazione del gioco.

ARCHIVIO EVENTI

Piccola "galleria" degli eventi organizzati a partire dalla fondazione del marzo 2014.

 

11-18-25-31 Maggio 2014

CORSO DI TAROCCHI SICILIANI - Mineo - Centro Culturale Permanente Paulu Maura

 

27 Luglio 2014

UN MARE DI TRUNFI..DAL SOLE ALLE STELLE - Giornata divulgativa, minicorsi e Torneo - Augusta - Az. Agrituristica Primo Passo

 

11-12-18-19 Ottobre 2014

TRIONFO BAROCCO-IL GIOCO DEI TAROCCHI SICILIANI -
Militello Val di Catania, Biblioteca e Archivio Storico Palazzo Laganà-Campisi - Mostra, laboratorio bambini, presentazione libro, reading poesie

 

15 Novembre 2014

PRESENTAZIONE DEL LIBRO: I TAROCCHI SICILIANI DI MINEO, di Salvatore Bonaccorsi
- Ragusa, Caffè letterario "Le Fate", a cura di carlo Blangiforti

 

5 Dicembre 2014

Condivisione demo VIDEO "LA BALLATA DI LU FUJUTU", inno sperimentale dell'Associazione

 

11 Gennaio 2015

Presenza come relatore ed esposizione tavole mostra e carte da gioco alla PRESENTAZIONE DEL LIBRO "I TAROCCHI SICILIANI" , di Simone Cardullo - Barcellona P.G. Auditorium S.Vito

 

28 Giugno 2015

3° TORNEO NAZIONALE TAROCCHI SICILIANI - OPEN 2015 - Plaza Hotel - Catania

 

30 Agosto 2015

II TORNEO "PRIMO PASSO"

Augusta - Az. Agrituristica Primo Passo

 

18-20 Settembre 2015

TOCATI' - FESTIVAL INTERNAZIONALE DEI GIOCHI IN STRADA - Verona

 

29 Gennaio 2016

I TORNEO "DEL BORGHETTO"

Borhetto Europa, Catania

 

29 Aprile 2016

II TORNEO "DEL BORGHETTO"

Borhetto Europa, Catania

 

11 Agosto 2016

NTE I VANEDDI I TURTURICI..E' ARTE

 

28 Agosto 2016

III TORNEO "PRIMO PASSO"

Augusta - Az. Agrituristica Primo Passo

 

31 Marzo 2017

III TORNEO "DEL BORGHETTO"

Borhetto Europa, Catania

 

15 Ottobre 2017

STAND SPIEGAZIONE ALLA 27° SAGRA DELLA MOSTARDA E DEL FICO D'INDIA

Militello in Val Catania

 

Febbraio-Marzo 2018

CORSO DI TAROCCHI SICILIANI

Catania

 

6 Aprile 2018

IV TORNEO "DEL BORGHETTO"

(Ia Giornata del I Campionato Annuale di Tarocchi Siciliani)

Sede Via Papale - Catania

15 Dicembre 2018

I Torneo di Natale

Sede Via Papale - Catania